×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کتاب «مسئله اسپینوزا» نوشته ‌اروین دیالوم‌/ هجوم فیلسوف مطرود به دنیای نظریه‌پردازِ نازی

به گزارش کافه خبر قزوین،کتاب «مسئله‌ی اسپینوزا» را از روزی که برای مطالعه در دست گرفتم، با ولع، از تاکسی گرفته تا بوفه‌ی شلوغِ دانشگاه و ساعت‌های متوالی در خانه، مطالعه می‌کردم و دلم نمی‌آمد کتاب را زمین بگذارم.  برای منی که فاصله‌ی خانه تا دانشگاهم زیاد است و نصف عمرم را در مسیر هستم(با چاشنی اغراق!) کتاب خواندن در تاکسی‌ها لذت‌بخش است. زیرا مسیر را به طور غیرقابلِ باوری کوتاه می‌کند. یک آن سرم را بلند می‌کنم و می‌بینم: اِ، چقدر زود رسیدم!! و دیگر فکر نمی‌کنم که وقتم تلف شده است.

کتاب در مجموع 460 صفحه است و از دو قسمت زمانی ساخته شده و به صورت موازی به زندگی دو شخصیتِ به‌نام می‌پردازد. قرن هفدهم: «بنتو اسپینوزا» و قرن بیستم: «آلفرت روزنبرک».

در قسمت قرن هفدهم، نویسنده، اندیشه‌های فیلسوف خرد‌گرای هلندی، اسپینوزا را، با اقتباس از «رساله‌ی الهی- سیاسی»ِ او در قالب گفتگو میان این فیلسوف و شخصیتی به نام «فرانکو» قرار داده است. اسپینوزا فیلسوفی منزوی است که به دلیل نظریه‌هایش به ملحدی متهم شده، از جامعه‌ی یهود و خانواده‌اش طرد شده و عمری هم، نشر آثارش توسط مسیحی‌ها ممنوع بوده است.

در قسمت قرن بیستم به واکاوی شخصیتِ افسر ای‌آر‌آر روزنبرک (اوبرب‌رایش‌لیتر شیمر) نظریه‌پرداز اصلی حزب نازی، پرداخته است که کتابخانه‌ی اسپینوزا در رینزبورخ را مصادره کرده و شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این یهود‌ستیزِ دو‌آتشه، توجه خاصی به این فیلسوفِ از جامعه‌ی یهودی رانده شده و مورد علاقه‌ی گوته، یکی از نبوغ آلمانی داشته است.

“اروین دیالوم”در انتهای کتاب جمله‌ای از آندره‌ژید می‌نویسد: “تاریخ، داستانی است که رخ‌ داده است. داستان، تاریخی است که ممکن است رخ داده باشد.”

از آنجایی که اسپینوزا وصیّت کرده تا بعد از مرگش تمام آنچه به زندگی خصوصی و شخصیتش مربوط است توسط دوستانش از آثارش حذف شود، از شخصیتِ بنتو اسپینوزا اطلاعاتی در دسترس نیست و “اروین دیالوم” تخیل خارق‌العاده و تخصصِ روان‌درمانگریِ خویش، زندگی و روحیاتِ فیلسوفِ مذکور را به تصویر کشیده است.

این رمان ۳ بعد فلسفی، روان‌شناختی و تاریخی را در بر می‌گیرد، هرچند بعد تاریخی آن به علت آمیختگی بسیار با تخیل و داستان‌پردازی نویسنده، ضعیف‌تر است. یالوم در پایان کتاب جمله‌ای را از آندره ژید نقل می‌کند: «تاریخ افسانه‌ای است که رخ داده است. افسانه تاریخی است که ممکن است رخ داده باشد.»

گفتنی است،این کتاب در ۴۶۹ صفحه نگاشته شده است، اما نثر روان و ساده‌ای دارد و در عین حال داستان‌پردازی نویسنده جذابیت ویژه‌ای دارد و شمای خواننده را برای مطالعه رمان مشتاق تر و فرایند تفکر را برایتان آسان‌ تر می‌سازد. در جایی از کتاب آمده است: «فکر کردن، واقعا فکر کردن کار سختی است، همچون حرکت دادن کمدی سنگین در اتاق زیرشیروانی.

کتاب «مسئله اسپینوزا» را نشر قطره با برگردان فارسی بهاره نوبهار به چاپ رسانیده است.

بخش‌های از کتاب مسئله‌ی اسپینوزا:

هر وقت به هدفی برسید، خود آن هدف نیازهای دیگری ایجاد می‌کند. بنابراین، هر چه بیش‌تر بدوید، بیش‌تر هم جستجو می‌کنید، و این روند تا بی‌نهایت ادامه دارد. باید جایی مسیری حقیقی به سمت شادی لایزال وجود داشته باشد.

خرافه و عقل هیچ‌وقت با هم همراه نمی‌شوند.

   بذار عشقت پر بگیره و نذار متأثر از این عقیده شی که عشقت باید جوابی داشته باشه.

    نزدیک‌ترین پیوندها از اختلافات ناشی می‌شوند.

    مهم این نیست که به چی اعتقاد داری یا می‌گی به چی اعتقاد داری؛ مهم نحوه‌ی زندگی کردنه.

      ایده‌های غلط، آسایشی غلط و ضعیف را به همراه دارد.

 فکر کردن ،فکر کردن واقعی واقعی، کار سختی است، مانند بردن صندوق‌هایی سنگین به اتاق زیر شیروانی.

      آیا از اشتیاقتان به کسب هر چه بیش‌تر ثروت، شهرت و افتخار شرمگین نیستید، در حالی که توجهی به معرفت، حقیقت و بهترین حالت‌های روحتان ندارید؟ (دفاعیه‌ی افلاطون)

   برای رسیدن به شهرت باید آن چیزی را دوست بداریم که دیگران دوست دارند؛ از آن چیزی دوری کنیم که دیگران دوری می‌کنند. زندگی برای شهرت زندگی از راه سیاست است.

به گزارش کافه خبر قزوین، اگر به کتابهای روانشاسانه، تاریخی و فلسفی علاقمندید، خواندن کتابهای “اروین دیالوم” را از دست ندهید زیرا اکثر کتابهاى یالوم زمینه اى روانشناسانه دارند، اگر بخش اگزیستانسیال آنها را نادیده بگیریم، به ندرت تا این حد صریح به روایت یک داستان فلسفى مى پردازند.

اما زبان شیرین و فصیح یالوم، توانسته خشکى را از فلسفه بزداید و از زندگى هاى موازى روایتى به غایت دلچسب بیافریند.




  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.