×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کروناهایی از جنس ماسک های رها شده در قزوین/زنگ خطر رهاسازی دستکش و ماسک آلوده به ویروس کرونا در فضاهای عمومی

به گزارش کافه خبر قزوین،علیرضا تیموریان فعال محیط زیست در یادداشتی که در اختیار کافه خبر قرار داده است می نویسد:ماسک، دستکش و دستمال هایی که برای حفاظت از انتقال ویروس کرونا استفاده می شود در حال حاضر در معابر، کوچه و پس کوچه ها و حتی بوستان های شهر رها و در زیر پاها لگد مال و در جوی آب ها شناور می شوند.

احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق این وسایل استفاده شده بهداشتی وجود دارد چرا که عمر ویروس کرونا یا کووید -۱۹ به گفته محققان بین المللی بین ۵ دقیقه تا ۹ روز بر روی سطوح بی جان است که این امر به شیوع و انتقال پذیری بیشتر این ویروس به افراد سرعت می بخشد و  سلامت افراد را به خطر انداخته و آنان را آلوده می کند.

برخورد این ماسک، دستمال و دستکش ها بر هر سطوحی از فضای آزاد مخاطره انگیز است و امکان دارد با زنده مانده در محیط سایر افرادی که با آن درتماس هستند را آلوده کند.

مقامات کشوری نسبت به رعایت اصول بهداشتی تاکید کرده اند

مقامات بهداشتی کشورمان نسبت به شیوع و انتقال این بیماری تاکید ویژه داشته اند و با راهکارهایی از مردم درخواست کرده اند تا نسبت به رعایت اصول بهداشتی اقدام کنند این موضوع در حالی است که بعضی از افراد جامعه چه از نوع سالم و چه ناقل ویروس، بعد از استفاده از این اقلام بهداشتی آنها را در خیابان ها رها می کنند بدون این که لحظه ای به سلامت جامعه بیاندیشند.

هر چند شاید بعضی از این افراد از روی ناآگاهی دست به رهاسازی این وسایل می زنند اما این حرکت نه تنها خلاف اخلاق است بلکه سلامت جامعه را نیز تهدید می کند.

فرقی نمی کند که فرد سالم و یا ناقل بیماری باشد کسانی که به سلامت و بهداشت خود اهمیت می دهند نیاز است تا به سلامت و بهداشت عمومی هم نوعان خویش در جامعه نیز احترام بیشتری بگذارند.

«رهاسازی ماسک، دستمال الکلی و دستکش ها در سطح شهر تهدید زیست محیطی است» این گفته رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران است که نسبت به این اقدام هشدار داد.

یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا رها سازی ماسک در فضاهای عمومی است

رهاسازی این اقلام در فضای باز سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و یکی از عوامل انتشار در انتقال ویروس کرونا است.

پیش از این نیز زنگ خطر رهاسازی دستکش و ماسک آلوده به ویروس کرونا در فضاهای عمومی نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صدا در آمده بود.این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا در گوشه و کنار شهر زباله‌های عفونی به چشم می‌خورد( ماسک،دستکش و شیلدها) قبلا فقط در مراکز درمانی وآزمایشگاهی و آموزشی استفاده میشد که طبیعتا روش خاصی از دفع را هم دنبال میکرد اما به واسطه شیوع کرونا و لزوم استفاده از این قبیل تجهیزات برای پیشگیری از شیوع این ویروس اکنون مردم عادی جامعه نیز ازآنها استفاده می کنند، اینکه این تجهیزات چگونه دفع خواهند شد جای بحث و تحقیق بسیار دارد.

جان پاکبانان در خطر ماسک های رها شده

استفاده روزانه از ماسک و دستکش گرچه خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد، اما رها کردن آن ها در طبیعت و خیابان های سطح شهر و با توجه به زمان ماندگاری ویروس در آن ها،هر کدام می‌تواند سبب گسترش و افزایش ویروس کرونا شود ضمن اینکه فضای فرهنگی شهری را خدشه دار می کند بلکه باید مراقب افراد ی از جامعه همچون پاکبانان زحمتکش بود چرا که پاکبان های زحمت کش برای انجام وظیفه و خدمتگذاری از این طریق امرار معاش معاش می کنند.

زباله گردها قشر دیگری از جامعه هستند که آنان نیز به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی مردم در معرض خطر هر نوع بیماری به خصوص ویروس منحوس کرونا هستند.

تقریبا هر رو روزی که از ماسک استفاده می کنیم،اگه فرض کنیم نیمی از افراد جامعه ماسک میزنند یعنی هر روز ۲۰میلیون ماسک استفاده میشود تصور کنید از هر ۱۰۰ نفر که ماسک می زنند یک نفر ماسک خود را در خیابان یا طبیعت رها کند یعنی روزی ۲۰۰ هزار ماسک در طبیعت رها شده و این عدد را در ۳۰روز هر ماه و در دوازده ماه سال ضرب کنید. قطعا عدد خیلی بزرگی خواهد شد.

تقریبا قریب به۷۲ میلیون ماسک رها شده در طبیعت و خیابان ها در انتهای سال خواهیم داشت که ممکن است درآب ،دریاها،جنگل ها،خیابان ها و…. علاوه بر اینکه سبب افزایش آلایندگی کووید ۱۹ در میان انسانهای دیگر میشود، جان هزاران پرنده و موجود زنده و آبزیان را نیز به خطر اندازد.

در نتیجه شایسته تر است، هر فرد در جمع آوری ماسک مصرفی خود “مسئولیت پذیر” باشد تا از یک فاجعه محیط زیستی جدی پیشگیری شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.