×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
به شمارش افتادن نفسهای باغستان سنتی قزوین

به گزارش کافه خبر قزوین،لیلا امانی خبرنگار و فعال اجتماعی استان قزوین در یادداشتی که در اختیار کافه خبر قزوین قرار داده است می نویسد: بیش از 12 قرن از عمر باغستان سنتی قزوین می‌گذرد؛ همان باغستانی که درختانش چند دهه‌ پیش شهر قزوین را در حلقه‌ سبزی از انبوه درختان بادام و زال‌زالک و بوته‌های انگور در بر گرفته بود.

قدمت باغستان سنتی به استناد تاریخ مکتوب و به گمان بسیاری به دوران ساسانی می‌رسد، اما بازدیدهای میدانی و تصاویر ماهواره‌ای نشان از این دارد که بخش‌های وسیعی از باغستان، عمدتاً در بخش شرقی، که تا همین 15‌سال پیش سبز و زنده بوده ‌است، امروزه رها و بیشتر درختان‌شان خشک شده ‌است.

باغستان سنتی قزوین دراین اوضاع توجه و حمایت بیشتری را می طلبد چرا که سالهاست مورد هجوم تخریب ، قطع درختان ، تغییر کاربری و رها سازی ، آتش سوزی عمدی و غیره قرار گرفته است، بایک نگاه گذرا تخریب و ریشه کنی و قطع و خشکاندن درختان را در مساحت بسیار گسترده ای می توان در شرق و غرب این پهنه تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده است مشاهده کرد .

پل ها ،‌ جاده ها انواع کاربری ها چون پارک ، مسکن ، انبار ، تعمیرگاه های سنگ بری و قبرستان سازی وغیره ، همه از عناوین مهمی بودند که به تخریب هر چه بیشتر باغستان سنتی که می توانست به یک منطقه توریستی و گردشی تبدیل شود،دامن زدند.

حیات سالم و پایدار باغستان سنتی به اراده های قاطع معطوف به اجرای قانون و دفاع از منافع مردم و طبیعت است.

مشکلاتی همچون کمبود آب، تامین امنیت، عدم مجوز برای ساخت چاه‌ خانه و نبود بهره ‌وری و سود دهی مهمترین اصل در تخریب باغستان سنتی قزوین تا به امروز بوده است.

بنابراین،تنها متولی باغستان خود باغداران هستند که می توانند با مسئولان مربوطه ارتباط بیشتری برقرار کنند و انتظارات خود را درخواست کنند،صدالبته که می بایست از تشکل‌های مردمی، سمن‌ها و همه کسانی که دغدغه باغستان را دارند باید نظرخواهی کرد و با یک جمع بندی کامل به نتایج بهتری رسید.

باغستان سنتی نیازمند یک عزم همگانی از سوی مسئولان است چرا که همه دستگاه ها از جمله جهادکشاورزی،میراث فرهنگی،شورا و شهرداری است در حفظ و صیانت باغستان سنتی دخیل هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.