×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جشنواره تئاتر فجر ویترین یکساله تئاتر ایران است

به گزارش کافه خبر قزوین،مرتضی نجفی متولد1355 در خرمشهر از سال 1370فعالیت تئاتری خود را آغاز کرده‌است. کارشناس ارشدبازیگری از دانشگاه هنر تهران است و شش دوره در جشنواره بین المللی تئاترفجر به عنوان کارگردان وبازیگر حضور داشته‌است.

کارگردانی بیش از 15 اثرنمایشی وبازی در حدود 30 نمایش و برنده جوایز متعدد از جشنواره ملی بین المللی و استانی بخشی از فعالیت های او در تئاتر است. مرتضی نجفی امسال به عنوان اثر برگزیده استان قزوین برای کارگردانی نمایش «زندگی سگ مرده» به دبیرخانه فجر معرفی شده‌است، به همین بهانه با او  گفت و گویی کرده ایم که می‌خوانید:

انتخاب به عنوان برگزیده تئاتر استان و معرفی به دبیرخانه جشنواره چه اعتباری برای شما به ارمغان آورد و آیا مسئولیت شما را قبال ارتقا تئاتر استانتان سنگین کرد یا خیر؟

تئاتر استان قزوین به واسطه نزدیکی و مهاجرت هنرمندان به تهران همیشه یک تئاترجوان و پویا بوده است و انتخاب آثارومعرفی به جشنواره تئاترفجر این پویایی را دوچندان می‌کند و انگیزه بیشتری برای جوانان جویای نام این استان به وجود می آورد.

به طور کلی اهمیت راه یابی به جشنواره بین المللی فجر برای هنرمندان شهرستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره تئاترفجر ویترین یکساله تئاترایران است، قرارگرفتن در این ویترین فرصتی رابه وجودمی آوردکه هنرمند اگر بتواند از این فرصت به خوبی استفاده کند راه را برای خود وهم برای تئاتراستان هموارتر کند. به نظر من جشنواره تئاتر فجر نباید پایان یک اثرهنری باشد و بالعکس باید شروعی برای یک جریان تئاتری دربین گروه‌های شهرستانی باشد، خیلی ازهنرمندان شاخص کشور از جشنواره فجربه دنیای حرفه‌ای تئاترمعرفی شدند و اکنون از اساتید مطرح ما هستند.

بزرگترین پاتوق هنرمندان تئاتر کشور همین جشنواره تئاترفجر است که برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است و حضور درآن به عنوان شرکت کننده می‌تواند گروه اجرایی را به یک بلوغ تئاتری برساند و تجربه اجرا برای مخاطب خاصِ تئاتر و همچنین اساتید این حوزه بسیار لذت بخش و گرانبهاست .

هرچند جشنواره نبایدهدف نهایی یک گروه اجرایی باشد ولی در کنار اجرای عمومی آثار، حضور دراین جشنواره ، دیدن آثار دیگران و شرکت کردن درکارگاه ها و ورکشاپ های جشنواره مثل یک دانشگاه می‌تواند برای ما چالشی شیرین و تاثیرگذار باشد

اکنون که به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردید در زمان حضور چه مطالباتی دارید؟

من شش دوره در جشنواره تئاترفجر به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته‌ام و یکی از نکات قابل تاملی که درمورد حضور هنرمندان شهرستان درجشنواره وجود دارد این است که گروه اجرایی شب قبل از اجرای خود در جشنواره حضور دارد و بعداز اجرا باید به شهرخود برگردد و موفق به تماشای آثار دیگر نمی‌شود و کارگاه ها و نشست‌های تخصصی که جشنواره برگزار می‌کند را از دست می‌دهد.

البته شهر ما خوشبختانه به تهران نزدیک است و ما همیشه به همین واسطه جشنواره و فضای جشنواره را از دست نمیدهیم، ولی بسیاری از استان‌ها از تهران دور هستند و ماندن برایشان سخت و هزینه بردار است.

در سال‌های نه چندان دور برگزاری جشنواره منطقه ای این فضا را برای هنرمندان به وجود می آورد ولی باحذف این جشنواره امکان دیگری برای آن به وجود نیامد و انگار اصلا نبوده و نیازهم نبوده، درصورتی که جشنواره منطقه ای بخشی از بار جشنواره فجر رابه عهده داشت و این جشنواره فیلتر بهتری برای حضور در جشنواره فجربه حساب می آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.