×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سینمای ایران و جوایز ونیزش

به گزارش کافه خبر قزوین، هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز در حالی به کار خود پایان داد که در شب اختتامیه سه جایزه مهم به سینمای ایران تعلق گرفت و فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) بخش افق‌ها را به خود اختصاص داد و فیلم «خرس نیست» از جعفر پناهی جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه اصلی را به خود اختصاص داد. 

در این باره بیشتر بخوانید:

شیر طلای ونیز به یک مستند رسید/۳ جایزه برای سینمای ایران

هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افق های جشنواره ونیز را گرفتند.

حضور پرفروغ سینمای ایران در دوره اخیر جشنواره ونیز در حالی رقم خورد که سال گذشته سینمای ایران تنها در بخش جنبی هفته منتقدین با فیلم «زالاوا» حضور داشت و جایزه بزرگ این بخش را دریافت کرد. 

در سال ۲۰۲۰ نیز سینمای ایران حضور چشمگیری در ونیز به ثبت رساند و شش جایزه کسب کرد. فیلم «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی توانست جایزه بهترین فیلم بخش افق ها را به خود اختصاص داد (جایزه‌ای که امسال با فیلم جنگ جهانی سوم بار دیگر به سینمای ایران رسید) و روح الله زمانی نیز برای بازی در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بازیگر نوظهور جشنواره را کسب کرد. 

«جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری جایزه فیلمنامه چهاردهمین دوره جوایز بیساتوی طلایی را  دریافت کرد و جایزه بهترین فیلم بنیاد ملی محیط زیست ایتالیا و جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش افق‌ها و بخش‌های جنبی به «دشت خاموش» رسید. همچنین جایزه فانوس جادویی انجمن ملی C.G.S هم به «خورشید» ساخته مجید مجیدی تعلق گرفت.

جایزه‌ای بهترین بازیگر مرد بخش‌ افق‌های ونیز که محسن تنابنده امسال برای بازی در فیلم «جنگ جهانی سوم» دریافت کرد؛ پیش از این نیز در سال ۲۰۱۷ و در دوره هفتاد و چهارم جشنواره ونیز به نوید محمودزاده برای نقش‌آفرینی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» رسیده بود و در آن سال وحید جلیلوند هم برای این فیلم جایزه کارگردانی افق‌های ونیز را به خانه برد. 

جلیلوند امسال فیلم «شب، داخلی، دیوار» را به عنوان نخستین تجریه حضورش در بخش مسابقه اصلی ونیز داشت اما این فیلم در کسب جایزه به توفیقی دست نیافت. 

موفق‌ترین حضور سینمای ایران در ونیز در سال ۲۰۰۰ و در پنجاه و هفتمین دوره این رویداد سینمایی رقم خورد و جعفر پناهی با فیلم «دایره» در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و جایزه اصلی شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این فیلم پنج جایزه دیگر نیز در ونیز دریافت کرد، جایزه فیپرشی، جایزه یونیسف، تقدیرنامه کلیسای جهانی، جایزه بهترین بازیگر زن برای مجموعه بازیگران زن فیلم از طرف سندیکای ملی نویسندگان سینمایی ایتالیا و جایزه سرجیوترازاتی.

از دیگر جوایز مهم سینمای ایران در جشنواره ونیز می‌توان به سه جایزه بزرگ هیات داوران، فیپرشی و هیات داوران جوان در سال ۱۹۹۹ برای فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته عباس کیارستمی و کسب جایزه بهترین فیلمنامه ونیز در سال ۲۰۱۴ با فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد اشاره کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.