×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قصه پر غصه دانش آموزان استثنایی جا مانده از تحصیل/ سایه سنگین ویروس منحوس کرونا بر دانش آموزان استثنایی

به گزارش کافه خبر قزوین، ناهید هدایتیکودکان و نوجوانانی که به هر دلیلی در دسته دانش آموزان استثنایی قرار می گیرند همان افرادی هستند که در شرایط دشوار ویروس منحوس کرونا از تحصیل جا مانده اند به این معنا که این قشر از افراد جامعه نه تنها دارای امکانات مناسبی نبوده و نیستند بلکه در شرایطی نیستند که آموزشهای صحیح را یادبگیرند و دلشان هم از آموزشهای از راه دوری همچون”شبکه آموزش” و “شاد” هم خون است.

جامعه و مسئولین فراموش کرده اند که دانش آموزان استثنایی از خانواده های کم درآمدی هستند که بار درمان و دشواریهای زندگی کمر آنان را خم کرده است و برخی چنان روزگاری را می‌گذرانند که امان از پدر و مادر بریده، و این موضوع کاملا طبیعی است.

در خانه ماندن طولانی آن‌ها را “بهانه‌گیر” و “شیطنت‌هایشان “را بیشتر می کند؛ حال اگر کودکی معلول هم باشد و دور از آموزش‌ها و خدمت ‌رسانی‌های ضروری نگهداری شود، رنج در خانه ماندن بیشتر خواهد شد.

وضعیت روانی از هم پاشیده والدین دانش آموزان استثنایی

پدر دو کودک مبتلا به اوتیسم که فرزندانش روزهای بسیاری است با تعطیلی مدارس و مراکز توانبخشی در خانه منزوی شده اند به کافه خبر قزوین اظهار می کند:باور کنید که خانواده‌ها در این وضعیت دیوانه شده‌اند و نیاز مبرم به روانشناس دارند از سوی دیگر،نمی‌توان آنها را وادار کرد که موارد بهداشتی را رعایت کند، نمی شود یکی یکی به او تذکر داد که دست خود را به دیوار و یا چیزی نزند و یا ماسک بزند زیرا که کودک مبتلا به اوتیسم و یا نابینا همانند افراد عادی نیست.

این پدر می افزاید: در حال حاضر اصلا برایم مهم نیست که فرزندم در مدرسه استثنایی چه آموزش می دید و یا قرار است چه چیزی یاد بگیرد بلکه فقط این را می دانم که آن‌ها زمانی که به مدرسه می رفتند زود خوابشان می برد اما حالا مدام در خانه اند و دچار بی خوابی شده اند وصدای جیغشان برای همه اعضای خانواده،آشنایان و همسایگان تبدیل به فاجعه شده است.

به گفته او،مدرسه استثنایی تا به امروز هیچ خدمتی چه به صورت مجازی و یا ارسال وسایل کمک آموزشی ارائه نکرده است.کاش حداقل حتی یک پیام می‌دادند و می‌گفتند باید با کودکان استثنایی در این شرایط دشوار که در خانه هستند، چگونه باید رفتار کنید؟

ضعف سیستم ایمنی، خطری برای حضور در مدارس

معلم مدرسه استثنایی “باغچه بان” به کافه خبر می گوید: این دانش آموزان دارای ضعف سیستم ایمنی هستند و اگر قرار باشد مانند کودکان عادی به‌ صورت حضوری در مدارس حضور پیدا کنند با خطر جدی مواجه خواهند شد.

وی می افزاید:خانواده دانش‌آموزان اسثتنایی به طور عمده دارای سواد آن چنانی نیستند در نتیجه از نحوه آموزش سر در نمی آورند آن‌ها در مقایسه با خانواده دانش‌آموزان معمولی به ندرت خواهند توانست در تعطیلی مدارس به فرزندانشان کمک کنند ضمن اینکه افرادی نیز دارای گوشی هوشمند نیستند در نتیجه کسی پاسخگوی نیاز کودکان استثنایی نیست.  

معلم دیگری از مدرسه استثنایی “اندیشه ” به کافه خبر قزوین بیان می کند: برای نابینایان کتاب‌های صوتی تهیه شده است و حتی کادر توان‌بخشی و گفتاردرمان فایل آموزش تصویری برای خانواده‌ها ارسال کرده‌اند.

وی می افزاید: بسیاری از دانش آموزانی شرایط ویروس منحوس کرونا دچار مشکلات مالی بسیاری هستند و نمی توانند به راحتی اینترنت خود را تامین کنند هر چند هستند در کشور خیرینی که در این راه گام بر می دارند ولی کافی نیست.

به گفته او، شایسته تر است مسئولین سیاستگذاری های خود را بر اساس شرایط دانش آموزان بسنجند و با دور اندیشی های لازم به موضوع تحصیلات آنان رسیدگی کنند.

معلم دیگری از” آموزشگاه بیاضیان” به کافه خبر اظهار می کند::در شرایط کرونا با والدین ارتباط برقرار شده است اما هستند دانش آموزانی که اینترنت ندارند و این شرایط را سخت تر می کند.

وی می افزاید:صاحبان چند دانش آموز،افرادی که در مناطق عشایر و روستایی زندگی می کنند و یا افرادی که ساکن منطقه حاشیه نشین شهر هستند با مشکلات بسیاری نسبت به دانش آموزان عادی مواجه هستند.

به گزارش کافه خبر قزوین، در حاشیه بودن دانش‌آموزان استثنایی در چرخۀ تعلیم و تربیت نظام آموزشی این روزها موضوعی ثابت شده است چرا که برخی از این دانش‌آموزان به علت پایین بودن بهره هوشی، نیازهای آموزشی آنها نیز کاملا متفاوت تر از سایر افراد جامعه است بنابراین نیاز به توجه بیشتری دارند ،به همین ترتیب باید عدالت آموزشی، در زمینه تمام دانش‌آموزان کاملا لحاظ شود.

مدارس کل کشور با ورود یک‌ ویروس ناخوانده تعطیل شدند این موضوع در حالی است که به ظاهر فراموشمان شده است که این گروه از اجتماع هم جزیی از این جامعه هستند ضمن اینکه سختی کار مربیان این گروه از جامعه را در نظر گرفته نشده است و باید قبول کرد که افراد خاص، شرایط خاص دارند و شرایط عادی را به آسانی افراد معمولی نمی توانند بپذیرند.

مسئولان باید تمهیدات ویژه ای برای این قشر جامعه بیاندیشند و آنان را موردتوجه ویژه قرار دهند و از یاد نبرند که حتی اگر توانایی حمایت از والدین و کودکان آنان را ندارند، حداقل به سادگی هم از چالش های پیشرو آنان در شرایط دشوار کرونایی عبور نکنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.