×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با آیین پنجاه‌ بدر در قزوین/ سنت فرهنگی و تاریخی قزوین را قربانی تغییر نام نکنید!!!

به گزارش کافه خبر قزوین،”رسم” پنجاه به در” یکی از آئین‌ها و شاید مهمترین آیین برای حاجت‌خواهی از آسمان و آب است که البته تنها به قزوینی ها تعلق دارد. این آیین در نوزدهم اردیبهشت ماه در بهترین روز بهار به لحاظ آب و هوایی که پنجاه روز از فصل نو می ‌گذرد و مرحله کاشت محصولات از سوی کشاورزان تقریبا رو به پایان است در قزوین برپا می‌شود.

عصر پنجاهمین روز سال که می‌رسد و زهر آفتاب گرفته می‌شود، قزوینی‌ها بویژه ساکنان محله های قدیمی در مصلای قدیمی شهر که در میان باغستان‌های سنتی محصور شده است، گردهم جمع می شوند.

مصلا، آب انباری در خیابان “راه ری” واقع در جنوب قزوین است و گفته می شود که امام رضا(ع) و یارانش هنگام گذر از قزوین در آن نماز خوانده اند و از این رو آن را محلی مقدس می دانند.

اطراف مصلا را باغ های منطقه محصور کرده که مردم با حضور در آنها به تفریح و نیایش می پردازند. قزوینی ها در عصرروز 19 اردیبهشت ماه به مصلا رفته و هرکدام با خواندن دو رکعت نماز باران به صورت جداگانه و نیز دعای باران نذورات خود را بین مردم توزیع می کنند و پس از آن و هنگام غروب خورشید، همگی نماز مغرب و عشا را به صورت جماعت خوانده و سپس به خانه های خود باز می گردند.

خانواده‌ها هر یک به فراخور جمعیتی که با هم همراه شده‌اند، زیراندازی در گوشه‌ای از دل طبیعت پهن می‌کنند تا در کنار گذران لحظه‌هایی خوش، آئین‌های مذهبی باران‌خواهی و شکرگزاری را نیز به جای آورند. خوردن غذاهایی از جمله آش رشته و دُیماج (پیش‌غذایی محلی که مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است) و انواع تنقلاتی چون آجیل و شیرینی باقیمانده از عید، بخشی از رسوم پنجاه به در در قزوین است.

رسم” پنجاه به در” یکی از آئین‌ها برای حاجت‌خواهی از آسمان و طلب باران است،البته اگر در این روز به خصوص،باران هم نبارد بخشی از خاطرات مشترک قزوینی ها را در دورهمی های شکل گرفته، رقم خواهد زد.

بخش مهمتر این آئین، برپایی مناسک مذهبی است که توسط بزرگ ‌ترها در عصر دلنشین این روز انجام می ‌شود. طلب حاجت و ادای نذر، بخش دیگری از این مراسم است، پخش نذری ‌هایی که بیشتر آنها آش رشته است و لقمه‌هایی از نان و پنیر و گردو و سبزی، بازار گرمی در بین مردمی دارد که پنجاه به درهای سال‌های پیش، نذری کرده‌اند و حاجتشان روا شده است.

“پنجاه بدر “یا” روز باران” مسئله این است؟؟؟

بر اساس این گزارش، محمد حسین فائزی در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار می شود معتقد است: مردم استان در پنجاهمین روز از سال به طبیعت می روند و طلب باران می‌کنند بر همین اساس، تلاش خواهیم کرد این آئین با عنوان “روز باران” وارد تقویم رسمی کشور شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین هم در این باره می‌گوید: پنجاه بدر ثبت ملی شده و هر سال در عصر نوزدهم اردیبهشت ماه نماز باران در مصلای قزوین برگزار می‌شود و باید جایگاه تاریخی و فرهنگی و هویت قزوین در فضاهای مجازی معرفی شود.

به گزارش کافه خبر قزوین،ولیکن نام‌گذاری این روز با عنوان روز باران،واکنش‌های مختلفی ازسوی فعالین رسانه‌ای، مجازی وپژوهشگران تاریخی و فرهنگی را تا به امروز به همراه داشته است، در این بین، عده ای این نامگذاری را امری مطلوب می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند نباید آیین پنجاه بدر با عنوانی دیگر ثبت شود چرا که این نام با هویت و فرهنگ مردم قزوین عجین شده و فقط در یک کلمه خلاصه نمی شود که تغییر یابد‌.

در نتیجه شایسته تر است، قزوینی ها این آئین هزار ساله را که از پیشینیان به آنها به ارث رسیده است را همانطور که رسم است به آیندگان یادآوری کنند و از مسئولان مربوطه درخواست می شود که بگذارید آداب و رسوم قدیمی،کهنه بماند و شما بیشتر در تامین و به روز کردن زیر ساختارها و کاستی هایی که اهالی فرهنگ، ادب و موسیقی این استان که سالهاست با آن دست و پنجه نرم می کنند گام بردارید و با ماحصل این اتفاقات، قزوین را به عنوان استانی مستقل که هویت تاریخی و فرهنگی خاص خودش را دارد معرفی کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.