×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گرانی؛داستانی به بلندی یلدا/عکسهای یلدایی خود را به اشتراک نگذارید

به گزارش کافه خبر قزوین، ناهید هدایتی- بزودی شب یلدا، این آئین سنتی ایرانیان که به واسطه طولانی‌تر بودن آن به نسبت دیگر ایام سال، به محفلی برای دورهمی خانوار‌های ایرانی و جمع شدن‌های خودمانی با دوست، فامیل و آشنایان معروف است،آغاز می شود ولیکن امسال طعم و رنگ یلدا نسبت به سالهای گذشته کمی فرق کرده است.

درست است که برای همه ما جویا شدن از حال اقوام و اطرافیان و صله رحم ارمغان یلدایی است ولیکن یلدایی امسال با ظهور و بروز بحران کرونا و طعم گرانی سبب شده است که مردم از دورهم بودن به جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان فاصله بگیرند و در دنیای مجازی بوسیله اینترنت این شب بزرگ ایرانیان باستان را پاس بدارند‌،تا به این طریق هم که شده ازخستگیهای کادردرمان وعلوم پزشکی کاسته شود.

کمرنگی سنت کهن مردم ایران با افزایش آمار قیمت های مواد غذایی

ولیکن آن سوی پشت پرده یلدا، به جز وجود ویروس منحوس کرونا،قیمت های سرسام آور مواد غذایی و میوه و شیرینی است که در حال حاضر تبدیل به یکی از دردهای بزرگ جامعه ایرانی شده است،در همین راستا سنت های کهن مردم کشور، با بالا رفتن آمار قیمت ها هر ساله نسبت به سال گذشته ضعیف تر، کمرنگ تر و حتی اگر به همین روال ادامه یابد،محو خواهد شد.

در گذشته‌های نه چندان دور با نزدیک شدن به شب یلدا تقریبا بازار تب و تاب خرید برای دورهمی های خودمانی بسیارداغ بود،ولیکن امسال گرانی و افزایش قیمت مخصوصا در این چند ماهه اخیر، به صورتی افسارگسیخته بر بازارگسترش پیدا کرده است و این موضوع نشان از بالا رفتن قیمت های مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری مردم است.

شب چله فقط یک آداب سنن قدیمی نیست که طی ادوار گذشته به ما ارث رسیده باشد،این رسمی که تداعی کننده مرورخاطرات و خاطره سازی است به دنبال تغذیه ای مناسب همچون هندوانه یادآور گرمای تابستان؛انار به سبب اینکه نماد شادی و زایش است بر سر سفره های یلدایی نقش پر رنگی دارند، اما درنزدیکی به بلندترین شب سال بازار میوه، شیرینی وآجیل گرانتر از همیشه،ممکن است برخی مردم را از این شب خاص محروم کند.

 متأسفانه برخی مسئولان در بحث نظارتی فقط شعار می‌دهند در عمل ما اتفاق خاصی را در کاهش قیمت‌ها در کف بازار مشاهده نمی شود و در برخی مواقع بعد از ابراز گلایه از کالاهای اساسی مردم اظهار می کنند که گرانی‌ها مختص به استان نیست و از دست ما خارج است.

برگزاری دورهمی‌های فامیلی با رعایت پروتکل‌ها در تضاد است

ممکن است برخی بگویند ما دورهمی‌های شب یلدا را برگزار می‌کنیم و در کنار آن پروتکل‌های بهداشتی را در این دورهمی‌ها نیز مراعات می‌کنیم، که این امر شدنی نیست.

وقتی حدود 15 نفر در یک سالن ۴۰ متری دور هم جمع شوند بعد از گذشت چندین ساعت در صورت وجود یک بیمار مبتلاء به کرونا حتی بدون علائم، حدود ۸۰ درصد افراد حاضر در این جمع به کرونا مبتلاء می‌شوند.

از سوی دیگر، یکی از مسائل مهم در پیشگیری از شیوع کرونا تهویه مناسب فضا است که با توجه به سردی هوا بی شک این مهم هم به علت بسته بودن در و پنجره‌ها،مراعات نخواهد شد.

در آخرین یلدای قرن،مردم پرستاران را پرستاری کنند

این موضوع در حالی است که مسئولان امر معتقدند که به سبب رشد چشمگیر تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل در صورت اعمال نظارت مسئولان تنظیم بازار و سازمان حمایت، نباید نوسانی در بازار محصولات میوه و تره بار اتفاق بیفتد و بازرسان نیز تاکید کرده اند که باید بر قنادی‌ها و آجیل فروشی‌ها نظارت کرد.

روزهای پاییزی به آخر نزدیک می‌شود و قرار است طی روز و ساعات اخیر باقیمانده به یلدا محدودیت‌های کرونایی در قزوین بیشتر تشدید و طرح تعطیلی اصناف از ساعت 6 شب اجرایی شود.

به پاس گرامیداشت تقارن مراسم شب یلدا و” روز پرستار” از شهروندان قزوینی انتظار می رود با رعایت پروتکلهای بهداشتی و دوری از دور همی های خانوادگی، یلدای امسال را به سال بعد موکول کنند و با عمکلرد خوبشان در آخرین یلدای قرن،مردم پرستاران را پرستاری کنند.

یلدای مجازی و گلایه‌های مردمی از کیفیت و سرعت اینترنت

هر چند هستند آدمهایی که اگر بخواهند یلدای مجازی هم داشته باشند به دلیل توان اقتصادی پایین و ساکن بودن در مناطق محروم و حاشیه شهر، نه تنها قادر به خرید گوشی و تبلت نیستند بلکه خرید بسته های اینترنتی هم با وجود نداشتن آنتن، راه ارتباطی آنان را با آموزش و تحصیل قطع کرده است؟ چه برسد به مراسمهای مجازی که به تازگی مد شده است؟

 کاربران دیگری هم معتقدند هر چند بابت اینترنت بهای زیادی را پرداخت کرده اند اما کیفیت اینترنت همراه و ثابت بسیار ضعیف و پایین است و مدام هم قطع و وصل می‌شود و سرعت آن از آنچه اپراتورها ادعا می‌کنند، پایین‌تر است.

مسئولان محترم از پشت میزهایتان بیرون بیایید

ضمن اینکه انتظار می رود شهروندان و هموطنان عکس یلدایی خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذارند زیرا هستند آدمهایی در استان و کشورمان که “توانایی خرید” ندارند و یا عزیزاتشان را از دست داده اند و ممکن است در” منزل” و” مراکز درمانی” بستری باشند پس در چنین شبی آزرده خاطر خواهند شد.

اگرچه “موسسات نیکوکاری” و خیران به همراه “کمیته امداد” و “بهزیستی” پای کار آمدند تا خانواده های نیازمندان را یاری کنند و مردم استان و کشورمان همیشه در مواقع ضروری به کمک هموطنان و همشهریان خود شتافتند،اما مسئولان گرامی، نظارت شما بر اصناف نه تنها ضروری است بلکه شما در پایین و بالارفتن ارقام موادغذایی نقش بسزایی دارید،این روزها سفره های مردم نسبت به روز قبل کوچکتر است و صدایشان از ویروس کرونا، غمگین و دردناکتر، لطفا و خواهشا از پشت میزهایتان بیرون آیید و در شهر بین مردم قدم بزنید، شاید اینگونه شرایط سخت زندگی آنان را کمی درک کنید و پای کار بیایید.

به گزارش کافه خبر قزوین،شاید چشم پوشی از دورهمی‌هایی که در شب یلدا سنت هر ساله ما بوده، کمی سخت باشد ولی اگر به این نکته بیندیشیم که در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاید رنج بیماری را همراه یک عزیز از آشنایان و دوستان شود، بر همین اساس با رغبت شب یلدا را گونه‌ای دیگر برگزار خواهیم کرد تا  وقتی در جمع خانوادگی خودمان تفالی به دیوان شاعر شیرین سخن می‌زنیم، حافظ از سلامتی و تندرستی بگوید و بخوانیم تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد / سلامت همه آفاق در سلامت توست / به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.